سوره حجر
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره  حجر

 

سوره حجر

 

این سوره دارای ۹۹ آیه است و به گفته مشهور پنجاه و دومین سوره می‌باشد که قبل از هجرت در مکه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. تعداد کلمات سوره ۶۵۴ و تعداد حروف آن ۲۷۶۰ حرف است .

ترتیب سوره به ترتیب جمع آوری، پانزدهمین سوره است که بعد از سوره ابراهیم و به ترتیب نزول، پنجاه و سومین سوره است که بعد از سوره یوسف و قبل از سوره انعام نازل شده است.

 

علت نام ‌گذاری سوره

 

حجر، نام شهری است بین مدینه وشام که قوم حضرت صالح در آن زندگی می‌کردند و نام این سوره از آیه هشتاد آن که درباره قوم صالح است، گرفته شده است .

 

محتویات سوره

 

 بیشتر مطالب این سوره در مورد تهمت و تمسخر کفّار نسبت به قرآن و پیامبر اکرم (ص) و دستور به صبر و گذشت نسبت به آنهاست و یک نوع دلداری و تسلیت، در برابر فشار هجوم مخالفان، بعد از وفات حضرت خدیجه و حضرت ابوطالب برای پیامبر عزیز می‌باشد.

دراین سوره قصّه اصحاب حجر به صورت مختصر ذكرگشته است.

مبداء جهان آفرینش و ایمان به خدا از طریق مطالعه در اسرار آفرینش.

معاد و کیفر بدکاران.

اهمیّت و عظمت قرآن.

داستان آفرینش آدم و سرکشی ابلیس وپایان کار او، هشداری برای همه انسانها.

سرگذشت اقوامی مانند لوط و صالح وشعیب.

انذار و بشارت و اندرزهای مؤثر و تهدیدهای کوبنده و تشویقهای جالب.

دعوت پیامبر به مقاومت و دلداری او در برابر توطئه های مخالفان که در محیط مکه زیاد بود.

 

ثواب قرائت سوره

 

 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هر کس سوره حجر را بخواند به عدد مهاجران و انصار و آنهایی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مورد مسخره قرار می دادند خداوند به او ده حسنه و پاداش عنایت می کند.

 

فوائد تلاوت سوره

 

امام صادق(ع)  فرمود: هر كس سوره ابراهیم و حجر را در ركعت اوّل و دوّم نماز در هر جمعه یكبار بخواند تنگدستى و نیاز و دیوانگى و بلاهاى دیگر بدو نرسد.

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: اگر کسی این سوره را نوشته و بر بازویش ببندد و شغل او خرید و فروش باشد کار او رونق یافته و مردم علاقمند به معامله با او می شوند و به اذن خداوند تا وقتی این نوشته بر بازویش باشد روزی اش فراوان است.

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که این سوره را با زعفران بنویسد و آن را به زنی کم شیر بنوشاند، شیرش فراوان گردد.

در خبر است که هر کس این آیه  مَا نُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَا كَانُواْ إِذًا مُّنظَرِينَ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ را بجهت بر آمدن هر حاجتی یکهزار بار بخواند البته حاجتش بر آورده شود .
برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم